O zaletach elektrycznych autobusów dziennikarze mogli usłyszeć na specjalnej konferencji prasowej zwołanej na początku grudnia ub. roku w zamojskim Ratuszu. Miejscowy Miejski Zakład Komunikacyjny od dawna przygotowywał się do takiego zakupy. Dlaczego? Jak podkreślano podczas spotkania, autobusy elektryczne mają wiele zalet. Pracują cicho, są wydajne i nie emitują spalin, co ma ogromne znaczenie dla środowiska naturalnego.
Testy wypadły pomyślnie
Tak poważny zakup nie byłoby jednak możliwy bez zewnętrznego wsparcia. Udało się je pozyskać. Wniosek o dofinansowanie inwestycji został złożony do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Został zaakceptowany. Potem w siedzibie Ministerstwa Klimatu i Środowiska podpisano umowę pomiędzy NFOŚIGW i MZK w sprawie dotacji na zakup 14 autobusów elektrycznych. Następnie rozstrzygnięto przetarg, po którym została podpisana umowa na zakup owych pojazdów oraz budowę – jak to określono – niezbędnej infrastruktury dla obsługi zielonego transportu publicznego w Zamościu oraz sąsiednich gminach.
- Ta chwila jest bardzo ważna dla mieszkańców Zamościa – podkreślał podczas spotkania z dziennikarzami Andrzej Wnuk, prezydent tego miasta.
Jednak zamojski MZK nie chciał kupować – jak to określono - „kota w worku”. Dlatego w sierpniu odbył się test 18-metrowego, przegubowego autobusu elektrycznego. Był on eksploatowany na miejscowych liniach nr 3, 10, 11 oraz 31. Sprawdzano jak zachowuje się na trasie, jak często trzeba go ładować oraz ogólnie w jaki sposób sprawdza się w zamojskich warunkach.
Próby wypadły pomyślnie. Co dalej? W piątek (15 września) przedstawiciele zamojskiego MZK odwiedzili fabrykę MAN-a w Starachowicach.
Czekamy do listopada
„Z linii produkcyjnej zjechała większość z 14 zamówionych autobusów. Wyprodukowane pojazdy testowane są już w ruchu miejskim” – czytamy w komunikacie nadesłanym po tej wizycie do naszej redakcji z zamojskiego magistratu. „Następnie odbędą się wstępne odbiory techniczne, po których nastąpi wyposażenie pojazdów w systemy informacyjne”.
Autobusy trafią do Zamościa pod koniec listopada. Wtedy zapewne zaczną wozić pasażerów na poszczególnych liniach. Jednak prawdopodobnie dwa z nich: zwykły oraz przegubowy zostaną zaprezentowane mieszkańcom miasta już na początku października.
Ma to być oficjalny początek „epoki” autobusów elektrycznych w Hetmańskim Grodzie.

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?