Napęd wodorowy – kolejna ekologiczna alternatywa. Chełm stanie się miastem zeroemisyjnym w zakresie transportu zbiorowego

Materiał informacyjny FUNDACJA ROZWOJU LUBELSZCZYZNY
Chełm stawia na autobusy z napędem wodorowym. Stanie się miastem zeroemisyjnym w zakresie transportu zbiorowego

Chełm jest na etapie realizacji największego projektu wodorowego w Polsce. Wymiana taboru na autobusy z napędem wodorowym sprawi, że miasto stanie się zeroemisyjne w zakresie transportu publicznego. Będzie też pod tym wglądem jednym w niewielu miast, nie tylko w Polsce, ale także w Europie.

W najbliższych latach flota Chełmskie Linie Autobusowe Spółka z o. o. zostanie wymieniona na pojazdy napędzane wodorem. Zmiany będą możliwe dzięki temu, że miasto przystąpiło do programu „Zielny Transport Publiczny”.

- Jesteśmy na etapie realizowania największego projektu wodorowego. Dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości ponad 100 milionów złotych pozwoli na zakup 26 autobusów z napędem wodorowym i całkowitą wymianę taboru naszej miejskiej floty. To pozwoli poprawić kwestie szeroko rozumianej ekologii w zakresie transportu zbiorowego. Ale nowoczesne autobusy to nie wszystko, chcemy zapewnić komfort naszym pasażerom, dlatego od trzech lat stopniowo wymieniamy miejskie przystanki, na nowoczesne podgrzewane i klimatyzowane. Każdy z nich ma zostać docelowo wyposażony w system dynamicznej informacji pasażerskiej. To uzupełnienie całego projektu – informuje Jakub Banaszek, prezydent Chełma.

Projekt zakupu autobusów z napędem wodorowym jest możliwy dzięki inwestycji zapowiedzianej przez PKN Orlen, który zdecydował o budowie stacji tankowania wodoru w Chełmie. Miasto również idzie w kierunku zapewnienie infrastruktury dla nowego taboru.

- Istotnym elementem wprowadzanych zmian będzie wybudowana przez Orlen stacja tankowania wodoru w naszym mieście. Musimy też uzupełnić infrastrukturę dla nowych autobusów. Jesteśmy na etapie przygotowania dokumentacji przebudowy bazy chełmskich linii autobusowych. Powstanie tam pełen serwis dla autobusów wodorowych. Zakup autobusów i pozostałe inwestycje sprawią, że będziemy mogli pochwalić się mianem jednego z nielicznych miast zeroemisyjnych w Polsce, ale także w Europie. W tym momencie jedynie kilka miast na świecie może pochwalić się pełnym taborem autobusów z napędem wodorowym. To rozwiązanie, to przyszłość. Zapewnia ochronę środowiska, ale także bezpieczeństwo – podkreśla Jakub Banaszek.

Zero emisji dzięki wodorowi

Specjaliści zajmujący się tematem napędów wodorowych podkreślają, że rozwiązanie to pozwala na praktycznie zerową emisję szkodliwych substancji do środowiska.
- Wodór, jako bezpośrednie źródło napędu w pojazdach, jest nośnikiem energii pozwalającym praktycznie na zerową emisję. Przy jego zużyciu mamy emisję wyłącznie wody. Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia skąd będziemy ten wodór, ponieważ musimy go wytworzyć. Możemy go wytwarzać w tak zwany „sposób brudny”, czyli z metanu, ale możemy też uzyskać go jako elektrolizę, wykorzystując do tego procesu energię odnawialną – słoneczną lub wiatrową. Przy takim założeniu łączna emisja całkowita będzie zerowa. Zastosowanie zielonego wodoru, czyli wytwarzanego z energii odnawialnej eliminuje wytwarzanie dwutlenku węgla oraz pozostałych szkodliwych substancji powstających w procesie spalania paliw kopalnych, takich jak tlenki azotu czy cząstki stałe – tłumaczy dr hab. inż. Jacek Czarnigowski, profesor uczelni Katedry Termodynamiki Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej.

Naukowcy zwracają również uwagę na pozostałe, pozytywne techniczne aspekty stosowania napędów wodorowych. Są to między innymi kwestie tankowania takich podjazdów i ich wagi.

- Największym plusem pojazdów wodorowych w stosunku do pojazdów z napędem elektrycznym jest przede wszystkim czas przystosowania tych pojazdów do ponownej jazdy, czyli czas ładowania lub tankowania. Aby naładować akumulatory potrzebujemy kilku, a nawet kilkunastu godzin. Zatankowanie autobusu z napędem wodorowym na podobny zasięg, to czas kilkunastu minut. Poza tym zastosowanie napędu wodorowego pozwala także na zmniejszenie masy pojazdu, ze względu na to, że masa zbiornika układu wodorowego, czyli ogniwa paliwowego jest znacznie mniejsza od akumulatorów stosowanych w pojazdach elektrycznych. To wpływa na mniejsze obciążenie drogowe. Dodatkowo wchodzą tu w grę kwestie późniejszej utylizacji elementów szkodzących środowisku. W przypadku instalacji wodorowych tych elementów jest znacznie mniej. Dzięki temu minimalizujemy obciążenie środowiska – wyjaśnia Jacek Czarnigowski.

Ekologiczne inwestycje w Chełmie

Projekt wodorowego transportu publicznego w Chełmie uzupełniają pozostałe rozwiązania wpisujecie się w ideę „zielonego miasta”. Od dwóch lat funkcjonuje tu bezpłatna komunikacja miejska.

- Po tym czasie widzimy, że była to słuszna i potrzebna decyzja. W tym okresie zwiększyła się o czterdzieści procent częstotliwość użytkowania środków komunikacji miejskiej przez mieszkańców. W ubiegłym roku przewieźliśmy trzy miliony trzysta tysięcy pasażerów. W tym roku widzimy dalszy wzrost zainteresowania środkami komunikacji publicznej, co przekłada się na zmniejszenie ilości osób korzystających z prywatnych pojazdów, a tym samym na poprawę jakości powietrza w mieście – mówi Mariusz Chudoba, prezes zarządu Chełmskich Linii Autobusowych Spółka z o. o.

Promocja alternatywnych i ekologicznych środków w komunikacji miejskiej to trend ogólnoświatowy. Chełm również prowadzi szereg działań w kierunku zmniejszenia ilości osób korzystających z pojazdów prywatnych.

- Niska emisja, to również inne rozwiązania. Od roku jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami systemu rowerów miejskich, które cieszą się w mieście ogromnym powodzeniem. Mamy też hulajnogi elektryczne. Chcemy te projekty kontynuować i rozbudowywać, ponieważ mieszkańcy przyjęli je bardzo pozytywnie. Poza tym jest to doskonale uzupełnienie prowadzonego przez miasto projektu autobusów wodorowych – mówi Jakub Banaszek, prezydent Chełma.

Miasto w kierunku elektromobilności

Chełm, mając na uwadze to, że Unia Europejska od wielu lat usiłuje zmniejszyć ilość zanieczyszczeń pochodzących z transportu miejskiego, działa wielokierunkowo w kwestii wykorzystywania paliw alternatywnych w transporcie. Kolejną częścią ekologicznej układanki jest edukacja i inwestowanie w wyspecjalizowane kadry, które w przyszłości będą w stanie profesjonalnie zarządzać polityką ekologiczną miasta. W Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie od roku akademickiego 2023/2024, studenci na kierunku Elektrotechnika, będą mogli wybrać blok dotyczący elektromobilności, o nazwie „inżynieria pojazdów elektrycznych”.

- Zdobędą tam wiedzę oraz kwalifikacje z między innymi szeroko pojętej elektrotechniki w zakresie projektowania, wykonawstwa, eksploatacji urządzeń elektrycznych oraz elektromobilności, w tym systemów transportu elektrycznego, projektowania urządzeń dla elektromobilności i diagnostyki pojazdów elektrycznych. Absolwent PANS w Chełmie o specjalności „inżynieria pojazdów elektrycznych” będzie przygotowany do podjęcia pracy w Chełmie w przemyśle oraz przedsiębiorstwach zajmujących się pojazdami zeroemisyjnymi – tłumaczy dr inż. Mariusz Holuk z Katedry Elektrotechniki    Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Napęd wodorowy – kolejna ekologiczna alternatywa. Chełm stanie się miastem zeroemisyjnym w zakresie transportu zbiorowego - Lublin Nasze Miasto

Wróć na bilgoraj.naszemiasto.pl Nasze Miasto