Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielkie kontrowersje wokół matury z matematyki w 2023 roku. "Jak nic się nie zmieni to może być dramat" - zgodnie twierdzą eksperci

Paulina Baran
Paulina Baran
Od 2023 roku matura z matematyki będzie przeprowadzana na nowych zasadach. W związku z tym Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała Informator, w który prezentuje przykładowe zadania egzaminacyjne wraz z rozwiązaniami. Niestety, jak twierdzą eksperci, wiele zadań przedstawionych w Informatorze odbiega znacząco formą zapisu treści oraz poziomem trudności od dotychczas pojawiających się na egzaminie. Świętokrzyscy nauczyciele nie zamierzają biernie czekać na dramat uczniów dlatego postanowili interweniować w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej! Nasi pedagodzy mówią wprost, że Informator jest pełen wymagań absolutnie niedostosowanych do poziomu podstawowego matury i jeżeli nic się nie zmieni to egzamin dojrzałości będzie znacznie trudniejszy, a przypomnijmy, że już obecnie matematyka ma najniższy współczynnik zdawalności wśród wszystkich przedmiotów maturalnych.

W czwartek, 16 września grubo ponad setka nauczycieli szkół średnich, którzy spotykają się systematycznie od 2003 roku w ramach Seminarium Jakości Kształcenia Matematycznego działającego przy Politechnice Świętokrzyskiej uczestniczyła w wykładzie profesora Macieja Borodzika - współautora nowej podstawy programowej. W oparciu o tę właśnie podstawę powstał Informator, który wywołał tak wielkie oburzenie wśród pedagogów. Rozmawiano o tej części informatora, który dotyczy poziomu podstawowego, bo przecież matura na poziomie podstawowym jest obowiązkowa dla wszystkich uczniów i każdy uczeń, który regularnie się uczył powinien mieć szansę ją zdać, a nauczyciel powinien mieć jasną wykładnię jak tego ucznia do egzaminu przygotować.

Nauczyciele mówili o problemach wprost i ... współczuli uczniom
-Uczę w technikum. Liczba godzin matematyki nie zwiększyła się, natomiast drastycznie zwiększył się zakres materiału i wymagań – wystarczy spojrzeć właśnie na Informator. Przecież to nielogiczne - podnosił jeden z nauczycieli.

Wszyscy pedagodzy zwyczajnie współczuli uczniom: - My chcemy, żeby maturę z matematyki zdali także humaniści, a nie tylko osoby, które mają predyspozycje matematyczne. – Jeżeli arkusz maturalny składał się będzie z takich zadań, jakie znajdują się w Informatorze, to za dwa lata będzie dramat! Najgorsze jest to, że rodzice będą mieli właściwie pretensje wyłącznie do nas - nauczycieli, że nie przygotowaliśmy dobrze ich dzieci do tak ważnego dla nich egzaminu, bo przecież za efekty nauczania odpowiada właśnie nauczyciel! Należałoby wziąć jednak pod uwagę fakt, że wobec takiej zawartości Informatora może to być bardzo trudne.

Nauka zdalna nie pomogła, a zaproponowane zadania przerażają stopniem trudności
- Ministerstwo Edukacji Narodowej i Centralna Komisja Edukacyjna muszą zwrócić uwagę jeszcze na jeden bardzo ważny aspekt. Przez pandemię uczniowie zostali zamknięci w domu praktycznie na dwa lata i niestety to nie poprawia ich sytuacji. Zaproponowane zadania przerażają stopniem trudności uczniów zwłaszcza, że autorzy używają sformułowań typu „ zauważmy, że otrzymany wzór zadaje nadzwyczaj prostą relację…” Można sobie wyobrazić jak deprymująco, a wręcz demobilizująco działa to na ucznia, który pomimo systematycznej pracy ma problem z rozwiązaniem zadania, a autor twierdzi, że jest to nadzwyczaj prosta sytuacja. Przecież to nieetyczne – podnosi kolejny z nauczycieli.

Podczas czwartkowej konferencji nauczyciele zaznaczyli, że są zatroskani o jakość kształcenia matematycznego i dlatego spotykają się regularnie już od 2003 roku, żeby zrobić wszystko, aby wesprzeć naszych uczniów na drodze do sukcesu maturalnego i jak do tej pory im się to udawało. Niestety teraz już wiemy, że obecnie może to być prawie niemożliwe - mówili jednym głosem nauczyciele.

Co na to współtwórca podstawy programowej?
Jak na tak mocne słowa zareagował profesor Maciej Borodzik? Ku zdziwieniu i radości nauczycieli, w wielu kwestiach przyznał im rację. Stwierdził natomiast, że adresatem próśb o korektę podstawy programowej jest Minister Edukacji Narodowej i Nauki a zmian w Informatorze Maturalnym Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Nasi nauczyciele sami opracują uwagi do informatora, liczą że ich głos zostanie zauważony
Ze spotkania nauczyciele wyciągnęli jeden wniosek. Wszyscy wiedzą, że Podstawa Programowa jest dokumentem prawnym, który obowiązuje i trzeba ją realizować, natomiast koniecznie należy działać w kierunku korekty Informatora Maturalnego, tak, aby prezentował zadania, które byłyby rzeczywistą wykładnią wymagań egzaminacyjnych na poziomie podstawowym, bo jak widać zadania zamieszczone w tej wersji Informatora takimi nie są. Postanowiono, że uczestnicy Seminarium opracują szczegółowe uwagi do zadań zamieszczonych w Informatorze i prześlą je do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz do Ministerstwa Edukacji i Nauki.

– Do takich działań mobilizują nas prośby i ogromne wsparcie jakie otrzymujemy ze strony uczniów i rodziców - podsumowują nauczyciele.

O zajęcie stanowiska w sprawie oraz informację, czy planowane jest wprowadzenie jakichś zmian w Informatorze zapytaliśmy w biurze prasowym Ministerstwa Edukacji Narodowej i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Czekamy na odpowiedz.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wielkie kontrowersje wokół matury z matematyki w 2023 roku. "Jak nic się nie zmieni to może być dramat" - zgodnie twierdzą eksperci - Echo Dnia Świętokrzyskie

Wróć na lubelskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto