To byłby jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w kraju. Czy taka inwestycja powstanie pod Zamościem?

Bogdan Nowak
Bogdan Nowak
Przystanek Zamość Starówka. W przyszłości być może powstanie na tym terenie dworzec, a w sąsiedztwie okazały tunel
Przystanek Zamość Starówka. W przyszłości być może powstanie na tym terenie dworzec, a w sąsiedztwie okazały tunel Bogdan Nowak
Udostępnij:
Ta sprawa już rozpala emocje. Na poniedziałkowej sesji zamojskiej Rady Miejskiej (obrady odbyły się 29 listopada) zaprezentowano plany budowy szybkich kolei, które są opracowywane na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jeden z pomysłów zakłada budowę w Zamościu podziemnego dworca oraz tunelu o długości 6,5 km!

- Wariant tunelowy byłby najlepszym rozwiązaniem – podkreślał na sesji Andrzej Wnuk, prezydent Zamościa. - Stacja znajdowałaby się wówczas na terenach pomiędzy ulicami Peowiaków i Orlicz-Dreszera. Tam powinny się koncentrować wszystkie możliwe systemy transportu w Zamościu.

Tysiąc osiemset kilometrów... nadziei

- Tory kolejowe w Zamościu pamiętają jeszcze czasy Franciszka Józefa. Infrastruktura ma często ponad 100 lat – mówił na sesji także radny Krzysztof Sowa. - Trzeba się tym wszystkim zająć.

Takie rozważania sprowokowało przybycie na sesję zamojskiej RM Huberta Bobrowskiego, inżyniera, który na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego opracowuje studium budowy trasy szybkiej kolei z Trawnik do Bełżca m.in. przez Zamość. Opowiadał o tym projekcie radnym.

- Centralny Port Komunikacyjny to najgorętszy temat inwestycyjny w kraju – podkreślał Bobrowski. - Planowana jest też rozbudowa kolejowej sieci transportowej, która będzie do tego miejsca prowadziła. To w sumie 1800 km. linii, które zostaną ujęte w 30 zadaniach inwestycyjnych.

Według planów owe inwestycję będą realizowane do 2034. Po nowiutkich torach pomkną wtedy pociągi dużych prędkości. Według zapowiedzi, czas przejazdu z miast naszego regionu do Warszawy Centralnej ma się wówczas znacznie skrócić: z Chełma do 2 godz. 30 minut, z Białej Podlaskiej do 1 godz. 35 minut, a np., z Zamościa do 2 godz. 15 minut.

Zamojska część tego wielkiego projektu została nazwana roboczo „Szprychą nr 5”. - Jeśli chodzi o Zamość, analizowanych jest siedem wariantów. Prowadzą one przez miasto, ale także wokół niego – wyjaśniał Hubert Bobrowski. - Jeden z nich nazwany został tunelowym.

To on budzi największe emocje. Dlaczego? Radni mogli się dowiedzieć, że w tej wersji zakłada się wybudowanie w centrum Zamościa (pomiędzy ulicami Peowiaków i Orlicz-Dreszera) podziemnego dworca oraz tunelu o łącznej długości ok. 6,5 km. Koszt tak ogromnej inwestycji nie został jeszcze oszacowany. Wiadomo jednak, że 40 proc. nakładów zostałoby wysupłane z budżetu państwa, resztę pokryłyby dofinansowania unijne.

Z dyskusji na sesji RM wynika, że gorącym orędownikiem realizacji tego wariantu jest prezydent Andrzej Wnuk. Takie rozwiązanie popiera także część rajców. Emocje studził jednak radny Sławomir Ćwik.

Potrzebny jest spójny głos

- Ów wariant tunelowy byłby super, jeśli ktoś nam taką inwestycję rzeczywiście zafunduje. Pamiętajmy jednak, że mówimy o tunelu o długości 6,5 km. Jak to jest skala! – mówił radny Ćwik. - Przecież dla porównania warszawskie metro ma łącznie długość ok. 36 km, a np. najdłuższy tunel kolejowy w stolicy naszego kraju – 2,5 km. długości. Gdy wybierzemy taki wariant koszty zostaną wręcz wywindowane w kosmos. Dlatego może warto zastanowić się nad innym rozwiązaniem.

Nie tylko o to chodzi. Hubert Bobrowski przyznał także, że inwestor już liczy się z tym, że bez wywłaszczeń prywatnych nieruchomości, domów itd., realizacja takiego przedsięwzięcia nie będzie możliwa. A może to spowodować protesty.

- Takie inwestycję muszą ingerować w miejską tkankę – przypomniał radnym. - Dlatego ustalcie państwo, także w ramach konsultacji społecznych, jaki wariant dla miasta byłby najkorzystniejszy, a my to przełożymy na odpowiedni projekt oraz oszacujemy koszty. Prosimy o spójny głos w tej sprawie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Materiał oryginalny: To byłby jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w kraju. Czy taka inwestycja powstanie pod Zamościem? - Zamość Nasze Miasto

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie