– Dokładamy wszelkich starań by rozwijać infrastrukturę kolejową w Polsce. Aktualnie budujemy kolej aglomeracyjną w Szczecinie i Rzeszowie. Liczę na to, że do tych miast dołączy niebawem Lublin – mówił podczas sobotniej konferencji prasowej w Lublinie Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
- Powstanie Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej to szansa na ograniczenie ruchu drogowego w centrum Lublina. To również potężny impuls rozwojowy dla Łęcznej i Janowa Lubelskiego, do których obecnie pociągi nie dojeżdżają
- dodał.
Podpisane w sobotę między PKP Polskie Linie Kolejowe a zarządem województwa porozumienie dotyczy współpracy w zakresie opracowania koncepcji programowo-przestrzennej dla Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. W ramach koncepcji opracowany zostanie obszar jaki obejmować będzie Lubelska Kolej Aglomeracyjna. LKA ma umożliwiać szybki i sprawny dojazd do stolicy województwa m.in. z Puław, Parczewa, Chełma i Kraśnika.
"Przeanalizowana zostanie możliwość budowy nowych linii kolejowych z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja oraz z Lublina do Łęcznej. Rozważona zostanie też elektryfikacja odcinka Lublin - Łuków, a także budowa nowej łącznicy do Lotniska Lublin od Chełma, co zagwarantuje lepszą integrację transportu kolejowego i lotniczego" - czytamy w komunikacie PKP PLK.
– Województwo lubelskie dysponuje jedną z najrzadszych sieci kolejowych w kraju. Dlatego wierzę, że Lubelska Kolej Aglomeracyjna poprawi dostępność transportową, tak aby mieszkańcy mogli szybko i swobodnie przemieszczać się korzystając ze modernizowanych linii kolejowych
– zaznaczył Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego.
W ramach projektu zakładana jest modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków kolejowych. Perony mają być dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Obok przystanków możliwe ma być tworzenie węzłów przesiadkowych - żeby zintegrować kolej z innymi z innymi środkami transportu publicznego.
– Chcemy, żeby mieszkańcy województwa, dzięki Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej, zyskali jeszcze lepsze możliwości podróży w regionie – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Koncepcja ma być opracowana w latach 2020-21. Jej koszt szacowany jest na ok. 400 tys. zł. Województwo lubelskie zobowiązało się pokryć połowę kosztów, pozostałą część sfinansują PKP Polskie Linie Kolejowe. Realizacja robót budowlanych jest planowana w nowej unijnej perspektywie finansowej na lata 2021-2027.
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?