Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lubelskie z nowymi inwestycjami w infrastrukturę komunikacyjną. Wicepremier Jacek Sasin oraz Minister Andrzej Adamczyk w Zamościu [ZDJĘCIA]

Lila Pietrusiewicz
Lila Pietrusiewicz
Wczoraj 19 maja w Zamościu Minister Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycyjny dotyczący budowy nowej zamojskiej obwodnicy, która powstanie w ramach programu 100 obwodnic. W uroczystości podpisania umowy udział wzięli m. in. wicepremier Jacek Sasin, wiceminister infrastruktury Rafał Weber, prezydent Zamościa Andrzej Wnuk, dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Mirosław Czech, przedstawiciele władz miasta i gminy, parlamentarzyści oraz samorządowcy.

Minister aktywów państwowych odwiedził Zamość i Krasnystaw, gdzie wraz z Ministrem Infrastruktury Andrzejem Adamczykiem przedstawił nowe inwestycje infrastrukturalne planowane na terenie województwa lubelskiego.

Najważniejszym z projektów zaprezentowanych w Zamościu była zachodnia obwodnica miasta.

Celem projektu "Budowa obwodnicy w Zamościu w ciągu drogi krajowej nr 74" jest ułatwienie ruchu w kierunku granicy Polski oraz zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców i podróżnych. Nowa obwodnica połączy drogę 74 z węzłem w Sitańcu, który powstanie przy budowanej drodze ekspresowej S17. Podpisanie umowy pozwoli na rozpoczęcie prac przygotowawczych i projektowych nowej drogi, która będzie jedną ze 100 obwodnic ujętych w ramach "Programu 100 Obwodnic na lata 2020-2030".
7 z inwestycji ma być budowanych na terenie województwa lubelskiego, a jedna w Zamościu.

Po podpisaniu umowy odbył się zaplanowany briefing prasowy.

– Podpisanie programu inwestycyjnego dla tzw. zachodniej obwodnicy Zamościa to dla nas bardzo ważna chwila. Po raz pierwszy w historii miasta będziemy mieli bardzo sprawny system komunikacyjny wokół Zamościa. To droga, która otworzy nowe tereny inwestycyjne, a także zapewni bezpieczeństwo w mieście – zaznaczył Andrzej Wnuk.

Nowa obwodnica ma zapewnione finansowanie w wysokości 450 mln zł. Jej budowę przewidziano na lata 2027-2029.

– Nowoczesna droga pozwoli na ominięcie przez ruch tranzytowy Zamościa na drodze od Janowa Lubelskiego aż do granicy z Ukrainą – mówił wicepremier Jacek Sasin. – Rządowy program 100 obwodnic, również tutaj na Lubelszczyźnie będzie miał swój bardzo praktyczny wymiar, w postaci wielu inwestycji pozwalających ominąć przez ruch te miasta i miasteczka, które dotychczas były rozjeżdżane przez tiry i ruch tranzytowy – dodał.

– Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, w jak trudnej sytuacji społecznej i gospodarczej jesteśmy ze względu na panującą epidemię. Walka z koronawirusem nie może nam jednak przysłonić funkcjonowania państwa, jego instytucji oraz firm i przedsiębiorstw, tak na poziomie centralnym jak i w terenie – podkreślił Sasin. – Szybki i bezpieczny transport to jeden z filarów rozwoju gospodarczego państwa. Musimy też pamiętać o bezpieczeństwie i spokoju mieszkańców terenów, przez które drogi przebiegają. Dzięki realizacji rządowego programu budowy 100 obwodnic w latach 2020-2030, w ramach którego realizowana będzie ta inwestycja, możliwe jest pogodzenie tych dwóch pozornie kolidujących ze sobą celów – zwrócił uwagę.

Tematem spotkania z przedstawicielami mediów był również Fundusz Dróg Samorządowych, z którego środki w wysokości 280,4 mln zł wesprą 206 zadań przewidujących budowę, przebudowę lub remont 442 km dróg (234 km powiatowych i 208 gminnych) w województwie lubelskim, co jest najwyższym wynikiem spośród wszystkich województw.

– W ostatnim czasie przedsiębiorcy realizujący inwestycje drogowe, apelowali do premiera, zespołu kryzysowego i do rządu, by nie zamykać budów. Dlatego Program Budowy Dróg Krajowych nie zostanie zawieszony. Premier Mateusz Morawiecki zatwierdził właśnie listę zadań do sfinansowania ze środków Funduszu Dróg Samorządowych w 2020 roku. Dzięki tym inwestycjom nadrabiamy kilkudziesięcioletnie zaległości tworzenia nowoczesnej infrastruktury. Pod tym względem Lubelszczyzna jest regionem naszej szczególnej uwagi. Lepsze drogi lokalne to wsparcie dla gospodarki, większe szanse na rozwój, inwestycje i nowe miejsca pracy. Ten Fundusz ma jeszcze jeden bardzo ważny cel – aktywizowanie małych i średnich firm – zaznaczył minister aktywów państwowych, dodając, że w realizację zadań finansowanych przez Fundusz najczęściej zaangażowane niewielkie polskie firmy budowlane zatrudniające po kilkanaście, najwyżej kilkadziesiąt osób.

– To miejsca pracy dzisiaj tak potrzebne w praktycznie każdym samorządzie w Polsce. To poczucie bezpieczeństwa tych, którzy pracują na polskich budowach. W Polsce – w przeciwieństwie do Niemiec, Austrii czy innych państw – nie zamrożono tego typu inwestycji – podkreślił wicepremier.

W całej Polsce z Funduszu sfinansowanych zostaną tysiące zadań i inwestycji – drogi gminne, powiatowe, przebudowy czy remonty. Łączna wartość środków na dofinansowanie inwestycji w tym roku to ponad 3 mld 200 mln zł.

Wartość zamojskiej inwestycji to około pół miliarda złotych. Jeszcze w tym roku łącznie do wschodnich powiatów województwa lubelskiego trafi ponad 142 mln złotych, w tym 102,2 mln na zadania powiatowe i 40, 5 mln na zadania gminne. Wsparcie uzyskało 89 zadań: 31 powiatowych i 58 gminnych. Umożliwi to remont lub przebudowę ponad 220 km dróg powiatowych i 69 km gminnych.

W ramach rządowego programu na Lubelszczyźnie powstaną obwodnice: Dzwoli, Gorajca, Janowa Lubelskiego, Szczebrzeszyna oraz Łęcznej w ciągu drogi krajowej nr 82 (planowana data ogłoszenia przetargu: III kw. 2023 r.) i Łukowa w ciągu dróg krajowych nr 63 i 76 (planowana data ogłoszenia przetargu: I kw. 2023 r.).

Obwodnice na terenie powiatu zamojskiego budowane będą w ciągu drogi krajowej nr 74, ich łączna długość wyniesie ok. 30 km.

Najszybciej mają ruszyć prace w Gorajcu, gdzie rozpoczęcie budowy planowane jest w 2023 roku. W przypadku Szczebrzeszyna, budowa ma się rozpocząć w 2024 r., natomiast realizacja obwodnicy Zamościa ruszy w 2027 r.

Po wizycie w Zamościu odbyło się spotkanie w Krasnymstawie, gdzie przedstawiono projekt przebudowy skrzyżowania ulic Sokołowskiej i Lwowskiej. Jego dotychczasowy układ generował zatory w godzinach szczytu, dochodziło na nim także do kolizji i wypadków drogowych. Konieczność przebudowy skrzyżowania zgłaszały organy samorządowe, Policja, Straż Pożarna oraz służby ratownictwa medycznego. Dzięki planowanej inwestycji znacząco zwiększy się płynność ruchu i, przede wszystkim, bezpieczeństwo zarówno kierujących, jak i pieszych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zamosc.naszemiasto.pl Nasze Miasto