Kobiety tylko na 8% wszystkich banknotów świata, najpopularniejsza królowa Elżbieta II – rusza międzynarodowa akcja „Kobiety na Banknoty"

Akcja specjalna „Kobiety na Banknoty"
Udostępnij:

Kobiety na banknotach pojawiają się rzadko, a na polskich współczesnych banknotach obiegowych nie ma ich wcale. Banknoty Pamiątkowe postanowiły zwrócić uwagę na tę sytuację i zainicjować jej zmianę, a do udziału w akcji zaprosiły aktorkę Natalię Janoszek. Projekt „Kobiety na banknoty” promuje specjalny pamiątkowy banknot z wizerunkiem aktorki oraz międzynarodowy spot, którego premiera miała miejsce podczas inauguracji 15 marca. Część środków ze sprzedaży banknotu zostanie przeznaczona na rzecz wybranej organizacji charytatywnej, ze szczególnym uwzględnieniem pomocy dla matek z dziećmi z ogarniętej wojną Ukrainy.

Pierwsza emisja banknotu pamiątkowego 0 Euro Souvenir miała miejsce we Francji w 2015 r. Projekt szybko zyskał popularność, poszerzając swój zasięg o kolejne kraje Europy. W Polsce zadebiutował w 2020 r. – cały nakład 5000 sztuk pamiątkowego banknotu „Warszawa” sprzedano w ciągu jednego dnia. Poprzez promocję historii i kultury różnych regionów Europy i świata banknoty pamiątkowe pełnią rolę tzw. biletu turystycznego i są skierowane również dla szeroko rozumianej branży turystycznej. Są produkowane we francuskiej drukarni Oberthur Technologies, odpowiedzialnej za produkcję oryginalnych, obiegowych banknotów euro oraz innych druków wartościowych. Dotychczas w Polsce wydano w sumie 44 banknoty pamiątkowe - banknot z Natalią Janoszek jest 45. z kolei.

Kobiety na banknotach

Zaledwie na 8 proc. wszystkich banknotów na świecie znajdują się kobiece wizerunki, jak podaje poświęcona pieniądzom papierowym strona banknoteworld.com. W Polsce na współczesnych banknotach obiegowych nie ma ich w ogóle, a w wielu krajach nie było ich nigdy. Wśród wyemitowanych dotychczas na świecie banknotów z wizerunkami kobiet najliczniejszą grupą są te przedstawiające brytyjską królową Elżbietę II.

Podczas eventu zorganizowanego przez Banknoty Pamiątkowe miał miejsce premierowy pokaz międzynarodowego spotu promującego projekt oraz prezentacja pamiątkowego banknotu 0 Euro Souvenir z wizerunkiem Natalii Janoszek, którego emisja będzie miała miejsce 19 marca. Jego nakład wynosi 3000 sztuk i jest nakładem zamkniętym, co oznacza, że nie ma możliwości jego dodruku. Cena emisyjna wyniesie 30 zł, a część środków ze sprzedaży zostanie przeznaczona na rzecz wybranej organizacji charytatywnej, ze szczególnym uwzględnieniem pomocy dla matek z dziećmi z ogarniętej wojną Ukrainy. W przyszłości planowane są emisje kolejnych banknotów poświęconych wybitnym kobietom. Banknot można też zobaczyć na wystawie „Kobiety na banknotach świata” w siedzibie Polskiego Towarzystwa Numizmatycznego.

Kobiety na banknotach pojawiają się od dawna, ale jest ich niewiele i często są to wyobrażenia symboliczne – mówi Szymon Bereska, prezes spółki Banknoty Pamiątkowe – Postanowiliśmy więc dołożyć naszą cegiełkę do zmiany i dać przykład, rozpoczynając wydawanie banknotów pamiątkowych poświęconych wybitnym kobietom. Warto jednak pamiętać, że obecność kobiet w świecie numizmatyki nie ogranicza się wyłącznie do ich wizerunków na pieniądzach. Przy projektowaniu naszych banknotów współpracujemy z bardzo utalentowanymi, nagradzanymi artystkami i graficzkami – Roussaną Alex Nowakowską, Małgorzatą Pławecką-Jasek, Ritą Lazaro, Joanną Franczykowską oraz Moniką Alicją Żak, która zaprojektowała banknot z Natalią Janoszek. Sama pani Natalia, ze względu na jej ogromne zaangażowanie w działalność na rzecz kobiet, jest doskonałą ambasadorką projektu „Kobiety na banknoty”.

Natalia Janoszek, polska aktorka robiąca międzynarodową karierę i pierwsza polska aktorka nagrodzona indyjską nagrodą filmową, od dawna wspiera inicjatywy na rzecz kobiet, ich wkład w rozwój świata i walki o ich prawa, jak np. budowa w New Delhi ośrodka dla ofiar przestępstw seksualnych. Angażuje się również w akcje ochrony oceanów, budowę szkół na Jamajce czy wspieranie domów pomocy dla osób starszych w Polsce. Regularnie wspiera Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy. W październiku 2021 r. na aukcji NFT wystawiła kolację w swoim towarzystwie, a dochód – niemal milion dolarów – przeznaczyła na działania charytatywne.

Chociaż rola kobiet w dziedzinach życia postrzeganych niegdyś jako niedostępne dla nich wciąż wzrasta, to nadal ich dokonania są lekceważone i spychane na dalszy plan. Wiele z nas musi ciągle walczyć o swoją pozycję i poważne traktowanie. Bardzo zależy mi na angażowaniu się w akcje wspierające walkę o pozycję i prawa kobiet, więc kiedy zostałam zaproszona do udziału w projekcie „Kobiety na banknoty” od razu się zgodziłam. W historii Polski i świata jest tyle wartych uhonorowania kobiet, ale na pieniądzach, które są stałym elementem naszej codzienności, ich nie znajdziemy. Czas zacząć to zmieniać – mówi Natalia Janoszek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kobiety tylko na 8% wszystkich banknotów świata, najpopularniejsza królowa Elżbieta II – rusza międzynarodowa akcja „Kobiety na Banknoty" - RegioDom.pl

Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie