Na tę inwestycję czekają od lat mieszkańcy Sławy i okolicznych miejscowości. Czekają też głogowianie, którzy nad jeziorem mają swoje domy i działki. Budowa obwodnicy to także jedno z ważniejszych zadań dla Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze. W ubiegłym roku zadanie to zostało ujęte w planie inwestycji priorytetowych planowanych do realizacji na drogach wojewódzkich w latach 2021-2027 i zatwierdzone przez Zarząd Województwa Lubuskiego. Wyznaczono nawet ostateczny przebieg obwodnicy i policzono jej szacunkowy koszt na kwotę 47,7 mln zł.
Będą pieniądze, będzie obwodnica Sławy
Jednak rozpoczęcie budowy obwodnicy jest zależne od pozyskania dofinansowania ze środków UE tj. w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027. I tu pojawiło się opóźnienie, bo zamiast w październiku 2023, nabór wniosków o dofinansowanie na zadania drogowe rozpoczął się w grudniu i trwał do 16 lutego tego roku.
Kiedy planowany jest przetarg na wyłonienie wykonawcy?
ZDW złożył wnioski o dofinansowanie ze środków FEWL dla pięciu projektów, w tym na „Budowę obwodnicy Sławy - Etap II”, o szacunkowym koszcie 47,66 mln zł i terminie realizacji w latach 2024-2027.
- W związku ze zmianą terminu naboru wniosków o dofinansowanie, przesunęły się również pozostałe prace. Niemniej jednak od dłuższego czasu przygotowywany jest program funkcjonalno-użytkowy i w najbliższych miesiącach, czyli w marcu lub kwietniu planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy w trybie ”projektuj i buduj” – informuje dyrektor ZDW Paweł Tonder.
Wybrany wykonawca najpierw opracuje dokumentację projektową oraz uzyska decyzję ZRID. Ten etap potrwa około 15 miesięcy. Potem przystąpi do realizacji robót budowlanych, co według ZDW ma potrwać kolejne 20 miesięcy.
Dyrektor zaznacza jednak, że podpisanie umowy z wykonawcą uzależnione jest od pozyskaniu dofinansowania ze środków UE tj. w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027. Z wstępnych ustaleń wynika, że rozstrzygniecie naboru wniosków planowane jest w kwietniu 2024 roku.
Obwodnica Sławy. Wyznaczono tereny pod wycinkę drzew
Przypomnijmy, że planowana długość obwodnicy wynosi 5,13 km. Zostanie poprowadzona od wschodniego wlotu do Sławy, dalej po stronie północnej miejscowości, aż do włączenia w istniejący odcinek drogi wojewódzkiej nr 278 za miejscowością Lubogoszcz. Przy drodze ma być też ścieżka rowerowa.
Budowa nowej drogi wiąże się z koniecznością wycinki drzew. We wstępnej koncepcji zostały wyznaczone obszary:
- fragment kompleksu leśnego w obrębie rzeki Czernica
- fragment kompleksu leśnego w km ok. 3+050 planowanej obwodnicy,
- fragment kompleksu leśnego pomiędzy m. Lubogoszcz i Gola,
- fragment kompleksu leśnego na włączeniu obwodnicy od strony miejscowości Lubogoszcz.
- Należy podkreślić, że dokładna powierzchnia oraz ilość drzew przewidzianych do wycinki zostanie określona na etapie opracowywania szczegółowej dokumentacji projektowej - dodaje Paweł Tonder.
Przyjęte parametry projektowe obwodnicy są następujące:
- prędkość projektowa Vp = 70 km/h,
- prędkość miarodajna Vm = 90 km/h,
- szerokość jezdni ok. 7,0 m,
- szerokość pobocza gruntowego min. 1,25 m,
- projektowane odwodnienie: powierzchniowe do nowo projektowanych rowów drogowych, miejscowa kanalizacja deszczowa
- długość obwodnicy 5,13 km,
- budowa drogi dla rowerów na całej długości trasy.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?