Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

„ChatGPT w szkole – szanse i zagrożenia” – poradnik ekspertów. Jak uczyć dzieci korzystać z AI i oceniać ich prace tworzone przez Chat GPT?

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Chat GPT w edukacji to wyzwanie dla nauczycieli. Jak uczyć uczniów korzystania ze sztucznej inteligencji, jak oceniać ich zadania domowe? Rekomendacje ekspertów.
Chat GPT w edukacji to wyzwanie dla nauczycieli. Jak uczyć uczniów korzystania ze sztucznej inteligencji, jak oceniać ich zadania domowe? Rekomendacje ekspertów. Unsplash
ChatGPT w szkole to szansa, ale też zagrożenie. Nauczyciele stają przed wyzwaniem, jak oceniać uczniów, prowadzić zajęcia, czy też efektywnie wykorzystywać sztuczną inteligencję w edukacji. Z myślą o wsparciu nauczycieli w wyzwaniach, jakie stoją przed nimi w dobie popularności sztucznej inteligencji i ChatuGPT, resort edukacji i nauki opracował materiał informacyjny „ChatGPT w szkole – szanse i zagrożenia”. Można go pobrać nieodpłatnie z internetu.

Spis treści

ChatGPT na uczelniach i w szkołach. Czy jest miejsce dla AI w edukacji?

Resort edukacji i nauki opublikował materiał dla nauczycieli poświęcony ChatowiGPT, stworzonemu przez amerykańską firmę OpenAI.

ChatGPT służy m.in. do tworzenia odpowiedzi na pytanie lub polecenia wprowadzane przez użytkownika. Potrafi też wykonać bardziej złożone zadania, na przykład napisać opowiadanie. Światowe media zwróciły uwagę na to, że ChatGPT ma duże możliwości i stał się popularny wśród użytkowników internetu.

ChatGPT może wesprzeć proces nauczania i uczenia się, jeśli tylko kreatywnie i etycznie wykorzystamy jego możliwości. Uczniowie powinni jednak wiedzieć, że warunkiem ich sukcesu w życiu zawodowym są ich kompetencje. Żeby zaś mogli je w sobie rozwinąć, niezbędna jest im pomoc nauczyciela, którego rolą jest prowadzenie zajęć w taki sposób, by sprzyjały nauce krytycznego myślenia, kreatywności, komunikacji i kooperacji – czytamy w materiale „ChatGPT w szkole – szanse i zagrożenia

Podobne stanowisko ma środowisko akademickie. Podczas konferencji pt. „#AIChallenger. Biznes, nauka i społeczeństwo w świecie sztucznej inteligencji”, która odbyła się w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, podkreślono, że „swoboda w korzystaniu z różnych narzędzi informatycznych, w tym takich jak generatory treści, wpisuje się w otwartość naukową nauki i dydaktyki”.

Powstała robocza grupa ekspertów „AI w edukacji”

MEiN podało, że w odpowiedzi na potrzeby nauczycieli poszukuje sposobu wsparcia ich w pracy. Dlatego utworzono grupę roboczą „AI w Edukacji”.

Działają w niej pełnomocnik prezesa Rady Ministrów ds. GovTech, pełnomocnik ministra edukacji i nauki ds. Transformacji Cyfrowej – Justyna Orłowska, dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Edukacji i Nauki – Mateusz Rafał oraz zastępca dyrektora ds. Cyfryzacji Edukacji i Nauki w Instytucie Badań Edukacyjnych – Michał Przymusiński.

Zajmują się tematem przyszłości i wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji m.in. z kluczowymi liderami opinii Microsoft i Microsoft dla Edukacji. Grupa, jak podaje resort, jest otwarta na współpracę z ekspertami zainteresowanymi tematyką sztucznej inteligencji.

W efekcie tych działań w Instytucie Badań Edukacyjnych przebadano potrzeby nauczycieli. Pierwszy krokiem jest właśnie artykuł „ChatGPT w szkole – szanse i zagrożenia”, który zawiera m.in.

  • informacje o tym, czym jest ChatGPT,
  • jak wpływa na edukację,
  • jakie zagrożenia rodzi jego użycie,
  • jak korzystać z niego mądrze,
  • jak sprawdzić, czy praca domowa została przygotowana samodzielnie.

Materiał został poddany badaniu zgodności z potrzebami nauczycieli. Wyniki posłużą do przygotowania kompleksowych rozwiązań wykorzystujących narzędzia cyfrowe, takie jak bazy wiedzy, strony internetowe, mechanizmy tzw. najczęściej zadawanych pytań i inne formy interaktywnego wsparcia nauczycieli – zapewnia MEiN.

Autorem publikacji jest dr Michał Machura. Wsparciem merytorycznym służyli: dr Tomasz Łukawski, Tomasz Serafin, Mateusz Ciborowski, Monika Gronostajska-Holeksa i Anna Marek. Poradnik można pobrać za darmo ze strony MEiN, a jeszcze więcej bezpłatnych materiałów przygotowanych przez ekspertów oraz wspomniany materiał znajdziemy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.

Jak oceniać prace stworzone z pomocą aplikacji ChatGPT?

Jak podał resort, ChatGPT nie jest narzędziem pozbawionym wad, co jednak nie powstrzymuje uczniów przed wykorzystywaniem go już dziś.

Świadome korzystanie z niego przez nich nie powinno ograniczać się do prób napisania za jego pomocą pracy domowej. Nauczyciele stają tym samym przed prawdziwym wyzwaniem – jak oceniać prace, które mogą być tworzone całkowicie lub w bardzo dużym stopniu przez sztuczną inteligencję – zwrócono uwagę.

W opracowaniu podkreślono przede wszystkim konieczność edukacji uczniów, jak korzystać z AI. Ważne jest rozwijanie krytycznego myślenia, jako jednej z czterech kluczowych kompetencji przyszłości. Ponadto należy:

  • zachęcać uczniów, aby sprawdzali źródła, z których korzystają, kiedy piszą prace. Nie każde jest wiarygodne.
  • uświadamiać uczniom, że zanim uznają dane, do których dotarli, za prawdziwe, powinni je zweryfikować w innym źródle, np. jeśli na jednym z portali przeczytają o zdarzeniu w miejscowości X, to aby potwierdzić jego okoliczności (ewentualnie je doprecyzować), mogą zapoznać się z relacjami innych mediów (np. lokalnych).
  • zadawać uczniom pytania, na które nie będą w stanie odpowiedzieć, dopóki nie przeanalizują dostępnych danych (pochodzących z wielu źródeł) i nie wyciągną z nich logicznych wniosków.
  • rozwiązywać z uczniami zagadki logiczno-matematyczne np. wymyślone przez ChatGPT.

Na potrzeby materiału wykorzystano ChatGPT, który w kontekście uczniów korzystających z tego typu AI odpowiedział:

Dzieci i młodzież powinny zdawać sobie sprawę, że komunikacja ze sztuczną inteligencją, taką jak ja, jest podobna do korzystania z encyklopedii lub wyszukiwarki internetowej. Służę jako narzędzie, które pomaga w znalezieniu odpowiedzi na pytania i rozwiązywaniu problemów.

Praca ucznia powinna być zatem samodzielna, a nauczyciel musi ocenić, na ile napisane wypracowanie jest tworem generatora treści. Z pomocy sztucznej inteligencji uczniowie mogą korzystać jak z innych pomocy i narzędzi, nie jako tworzenia gotowców. Przy odpowiedniej analizie nauczyciel będzie umiał rozróżnić, w jakim stopniu zadanie domowe jest pracą ucznia.

Jak sprawdzić, czy zadanie domowe zrobił uczeń, czy sztuczna inteligencja?

W publikacji znajdziemy następujące wskazówki:

  • Sprawdź, czy praca jest napisana w stylu, który odpowiada poziomowi ucznia. Czy zdania są zrozumiałe i poprawne gramatycznie?
  • Warto porozmawiać z uczniem o pracy i zapytać o szczegóły, które są w niej zawarte. Czy uczeń może powiedzieć coś więcej na jej temat i odpowiedzieć na pytania dotyczące konkretnej tematyki?
  • Można sprawdzić pracę za pomocą narzędzi do wykrywania plagiatów, aby upewnić się, że nie zawiera ona fragmentów skopiowanych z innych źródeł.
  • Można zadać uczniowi pytania: Gdzie znalazł daną informację? Dlaczego doszedł do takiego, a nie innego wniosku? Co – jego zdaniem – stałoby się, gdyby zaszły inne (odmienne od uwzględnionych w pracy) okoliczności?

Jak podsumowują autorzy opracowania, zadawanie takich pytań uzupełniających będzie to doskonałym treningiem umiejętności argumentowania i wnioskowania, pozwalając zarazem – nawet jeśli autorem pracy ucznia był częściowo ChatGPT – osiągnąć założone cele edukacyjne.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bilgoraj.naszemiasto.pl Nasze Miasto