Raport przygotowali m.in. naukowcy z Politechniki Gdańskiej. Ryzyko drogowe oceniali na podstawie policyjnych statystyk o wypadkach w latach 2008 - 2010. . W województwie lubelskim na "krajówkach" w latach 2008-10 było ich ponad 1,5 tys. Zginęło 317 osób, rannych zostało ponad 2 tys. Zdaniem autorów raportu, główną ich przyczyną, obok zachowań kierowców, jest zły stan dróg. - Cała Polska wschodnia jest pod tym względem zaniedbana. A to się przekłada na bezpieczeństwo - nie ma wątpliwości dr inż. Kazimierz Jamroz z Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej, współautor badań.
Na mapie drogowego ryzyka nasze województwo pokrywa 87 proc. czarnych tras, co oznacza największe prawdopodobieństwo wypadków. Wyjątki stanowią droga nr 63 między Radzyniem Podlaskim a przejściem granicznym w Sławatyczach oraz obwodnica Puław, które są czerwone, czyli niosące ze sobą "tylko" duże ryzyko. W porównaniu z raportem EuroRAP sprzed roku, pojawił się jeden odcinek pomarańczowy, gdzie zagrożenie jest średnie - to krajowa "74" od Hrubieszowa do Zosina. Najbezpieczniejsza jest trasa nr 17 od Lublina do Piask, która jest jedną z niewielu dwupasmówek w regionie.
Wśród siedmiu odcinków krytycznych, które zdaniem ekspertów powinny być pilnie wyremontowane, są aż dwa lubelskie - droga nr 17 z Lublina do Kurowa i trasa nr 19 z Lubartowa do Lublina.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że stan infrastruktury będzie coraz lepszy. - Odcinek Lublin - Kurów jest budowany jako trasa ekspresowa. Przygotowywane są inwestycje m.in. trasie nr 19 - wylicza Krzysztof Nalewajko, rzecznik GDDKiA w Lublinie.
Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, jest mniej optymistyczny. - Lubelskie, tak jak kilka innych regionów, jest po-krzywdzone pod względem ilości inwestycji drogowych. To się jednak szybko nie zmieni - uważa. - Dopóki rząd nie zdecyduje się m.in.na reformę KRUS czy likwidację przywilejów emerytalnych niektórych grup zawodowych, a jednocześnie na przeznaczanie większych pieniędzy z podatków na drogi, dobrej intrastruktury nie będzie, bo nie będzie na nią pieniędzy - wyjaśnia.
Dr inż. Kazimierz Jamroz podkreśla, że przyczyną wypadków jest też bardzo często brawura kierowców. - Dlatego potrzebne są działania, m.in. akcje informacyjne, które będą wpływać na świadomość kierowców, kształtować bezpieczne zachowania na drodze - tłumaczy.
Wojciech Malusi ma jeszcze jeden pomysł na poprawienie bezpieczeństwa na polskich drogach. - Wbrew protestom ekologów wyciąłbym wszystkie drzewa znajdujące się przy drogach. W większości europejskich krajów nie rosną one w pasach przy drogach bo powodują dodatkowe zagrożenie. Tylko w Polsce za błąd podczas jazdy kierowca jest często, właśnie przez drzewo, w które uderza, karany śmiercią - zaznacza.
Nasze serwisy:
Repertuar lubelskich kin
Lubelski informator miejski
Kronika policyjna Lubelszczyzny
Z przymrużeniem oka
Najświeższe wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam swój artykuł lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas!
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?